حمیدرضا پیرودین نبی

AWT IMAGE

دانشکده مهندسی برق

جلسه دفاعیه از پایان نامه کارشناسی ارشد 269

AWT IMAGE

طراحی، شبیه سازی و بررسی عملکرد اینورتر و موتورهای القایی چندفازه

چکیده

 استفاده از موتورهای القایی چند فازه نسبت به موتورهای سه فازه مزایای زیادی دارد. از جمله آن ها می توان به قابلیت کنترل مستقل چندین موتور چندفازه از طریق یک اینورتر، کاهش تلفات، بهبود قابلیت اطمینان، کاهش توان نامی عناصر کلیدزنی، کاهش هارمونیک های شار، کم کردن ضربان گشتاور و ... اشاره کرد. این پروژه به بررسی مزایای موتورهای القایی چندفازه، مدل سازی این موتورها، کنترل برداری موتورهای القایی چندفازه و بررسی قابلیت بکارگیری این موتورها در سیستم های چندموتوری پرداخته است. در ابتدا با استفاده از روابط تحلیلی تأثیر تزریق جریان های هارمونیک سوم به منظور تغییر شکل موج شار و درنتیجه بهبود گشتاور در موتور شش فاز مورد بررسی قرار گرفته و سپس به بررسی تأثیر تعداد فاز بر روی هارمونیک های فضایی، تلفات موتور و بهبود قابلیت اطمینان در موتورهای القایی n فازه پرداخته شده است. در ادامه مدل ماشین‌های القایی چندفازه مطرح و تفاوت‌های آن با مدل موتور سه‌فاز بیان گشته و روش کنترل برداری این موتورها مطرح می‌گردد. سپس روشی برای کنترل مستقل مجموعه‌ای از موتورها توسط تنها یک اینورتر منبع ولتاژ کنترل شده با جریان بیان شده و مدل دینامیکی و مدارمعادل حالت ماندگار سیستم‌های دو موتور پنج‌فاز و دو موتور شش‌فاز و سه‌فاز ارائه می‌گردد. به منظور بررسی صحت عملکرد سیستم‌های مدل‌سازی و شبیه‌سازی شده، ابتدا یک موتور چندفازه با تعداد فازهای 2، 3، 4، 6 و 12 و همچنین یک ترانسفورماتور با همین تعداد فازها طراحی و ساخته شده و سپس روش کنترل برداری بر روی موتورهای چهارفاز و شش‌فاز با استفاده از اینورتر طراحی شده، پیاده گشته است. در ادامه سیستم کنترل مستقل دو موتور شش‌فاز و سه‌فاز از طریق یک اینورتر شش‌فاز پیاده‌سازی شده و عملکرد مستقل این دوموتور با استفاده از نتایج شبیه‌سازی و آزمایشگاهی نشان داده می‌شود.

دانشجو: حمیدرضا پیرودین نبی
استاد راهنما:  دکتر عباس شولایی
هیات داوری:  دکتر سید ابراهیم افجه ای ؛ دکتر ابوالفضل واحدی؛ دکترعلیرضا جلیلیان

تاریخ دفاع: سه شنبه  28/4/90 ساعت: 16

محل: کلاس 303 مهندسی برق


دفعات مشاهده: 2165 بار   |   دفعات چاپ: 611 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 39 بار   |   0 نظر