 | آقای امید کاویانی پور دانشجوی دکترای جناب آقای دکتر منتظری روز شنبه 5/7/93 از رساله دکترای خود تحت عنوان "تأثیر ناهمواری جاده بر عملکرد و بازیابی انرژی سیستم تعلیق الکترومغناطیسی خودرو " دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 17روز شنبه در آمفی تاتر دانشکده مکانیک برگزار می گردد. |
چکیده: در این رساله، عملکرد و بازیابی انرژی سیستم تعلیق الکترومغناطیسی (که شامل یک موتور الکتریکی دورانی است)، در سه حالت غیرفعال، نیمه فعال و فعال، با توجه به اثر ناهمواریهای جاده مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، سیستم تعلیق الکترومغناطیسی در سه حالت مورد نظر مدلسازی شده و تأثیر پارامترهای مهم بر عملکرد و بازیابی انرژی سیستم تعلیق الکترومغناطیسی خودرو ارائه شده است. از جمله موارد مهمی که بر عملکرد و بازیابی انرژی سیستم تعلیق خودرو تأثیر گذار است، ناهمواریهای جاده میباشد. از این رو در این تحقیق، یک مکانیزم دو درجه آزادی برای اندازهگیری پروفیل طولی جاده واقعی به منظور استفاده در شبیهسازی، طراحی و ساخته شده است. طراحی این مکانیزم به گونهای است که خطاهای اندازهگیری ناشی از تکانهای خودرو کاهش مییابند. علاوه بر این، در این رساله روش جدیدی برای تبدیل پروفیل اندازهگیری شده در سرعت متغیر، به پروفیل در سرعت ثابت ارایه شده است. همچنین، یک روش برای تعیین ضرایب کنترلر سیستم تعلیق فعال الکترومغناطیسی با استفاده از الگوریتم ژنتیک پیشنهاد شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که افزایش سرعت خودرو و چگالی طیف توان ناهمواریهای جاده، منجر به افزایش بازیابی انرژی سیستمهای تعلیق الکترومغناطیسی میشود ولی در مقابل تأثیر منفی روی عملکرد آنها میگذارد. نتایج نشان میدهند که سیستم تعلیق نیمه فعال الکترومغناطیسی، عملکرد بهتر و بازیابی انرژی بیشتری نسبت به حالت غیر فعال آن دارد. علاوه بر این، سیستم تعلیق فعال الکترومغناطیسی هنگام عبور از دستانداز، فقط در زمان بالا رفتن و پایین آمدن از دستانداز انرژی بازیاب میکند و نزدیک به قله دستانداز، انرژی مصرف میکند. همچنین طول دستانداز و سرعت خودرو، میتواند باعث تحریک فرکانسهای ارتعاشی خودرو شوند ولی ارتفاع دستانداز، فرکانسهای ارتعاشی خودرو را تحریک نمیکند. واژههای کلیدی: سیستم تعلیق الکترومغناطیسی، راحتی سفر، ایمنی خودرو، بازیابی انرژی، ناهمواری جاده |